onsdag 21 juli 2010

Jag vill se stora, svällande magar på bristningsgränsen!

Sist jag var hos barnmorskan så norpade jag en sån där gratistidning; Med barn.

Något som jag har stört mig på jättelänge är modellerna som nästan alla klädmärken använder sig av. Och i den tidningen kryllade det av bilder att irritera sig på.
Varför kan dom inte använda sig av modeller med riktiga gravidmagar?
Men det gör dom inte. Och gör dom det så är magarna alldeles för små. Eller så är det en "vanlig" modell med lösmage. Där lösmagen sitter alldeles för högt upp och modellen har vanliga byxor på sig under en tunika eller ett annat plagg som putar ut minimalt.


Om dom ändå ska ha en lösmage, kan dom inte ha en rejäl då?

På vissa bilder vet man att modellen är "gravid" bara för att bilden visas i en tidning för gravida. Men hade bilden förekommit i vilken annan tidning som helst så hade jag inte sett att hon varit havande överhuvudtaget. Inte vid första sneglingen iaf. Snarare att hon sett lite svullen ut och skyllt på en dålig vinkel fotad av en dålig fotograf.


Är hon gravid eller bara lite svullen...?


Jag skulle aldrig få plats i den där baddräkten...

Allvarligt talat så skulle jag aldrig köpa kläder från det där företaget (vilket det nu är) eftersom jag vet att jag aldrig skulle kunna ha kläderna tiden ut.
Visst finns det dom som inte får så stora magar under graviditeten, vi är ju alla olika. Men dom flesta av oss blir stora som hus och mot slutet går vi med magarna hängande ner till knäna, men vi måste fortfarande ha kläder att ta på oss och då fungerar inte dom där reklambilderna så bra som lockbete längre. Istället känner vi oss feta och inte alls särskilt vackra. Vi börjar fundera över om den där extra portionen var så bra även om magen skrek efter mer just då. Eller om chokladkakan på 200 gram som jag smäller i mig just nu kommer försätta min bebis i riskzonen för övervikt.

Som om inte all oro man känner under graviditeten vore nog så måste vi oroa oss lite till och lite till... Oroar vi oss inte över ungen så är det oss själva och vad vi gör med den. "Tänk om barnet blir si eller så, då är det mitt fel för jag gjorde det och det!"

Det är knepigt hur mycket tankar som kan dyka upp bara pga några enstaka reklambilder!:-)
Jag tror jag släpper det här nu, men jag kommer nog aldrig sluta irriteras över modellerna på bilderna. Jag vill se stora, svällande magar på bristningsgränsen som fyller ut varje liten del av dom stackars textilfibrerna! Då är jag nöjd!;-)
H&M har bättrat sig. Kan dom så kan ni! Visst det är fortfarande lösmagar, men dom syns i alla fall! Nästan.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar