torsdag 13 mars 2014

Härmed kommer jag ut ur garderoben som nykterist

Oj, vilken debatt det blev hos UnderbaraClara i förrgår om cigg och alkohol! Läs inlägget här!
Jag förstår hennes tänk och håller med henne. Vi kan inte jämföra alkoholmissbruk och nikotinmissbruk. Båda är lika hemska. Båda skördar liv. Men jag har aldrig hört talas om någon som varit tvungen att gå i terapi pga att en nära anhörig rökt i många år. Och även om det har hänt så kan det omöjligtvis förekomma i samma utsträckning.
Har du rökt en cigg kan du fortfarande sätta dig bakom ratten och köra utan att vara en direkt livsfara för medtrafikanter.
Sedan att en viss procent av alla rökare dör i lungcancer är en förlängning av samma debatt, om inte en helt annan.

Jag feströkte förr om åren men det har jag slutat med. Vad ger det mig? Ingenting, om inte hosta. Kan jag leva utan det? Ja.
Jag har t.o.m slutat gå på krogen. Det ger mig ingenting längre. Varför ska jag trängas med en massa fulla främlingar på ett dansgolv till hög musik när jag kan dansa i köket med min man och mina barn; de jag älskar.
Dessutom har jag mitt på det torra så jag behöver inte ränna ute på krogen och leta efter kärlek men om man nu ändå letar så finns det många fler ställen att hitta en partner på. Det är dessutom betydligt mycket roligare att vakna upp på morgonen med någon man har valt i nyktert tillstånd.

Så vad ger det mig att dricka alkohol? Ingenting. Kan jag leva utan det? Ja!
Det finns alkoholfritt vin, öl och cider ifall jag hamnar på en hemmafest någon gång eller bara vill dricka något gott hemma.
Härmed kommer jag ut ur garderoben som nykterist!

Nästa gång ni frågar mig om jag vill följa med ut på krogen kommer jag antagligen att tacka nej. Nästa gång ni frågar mig om jag vill ha ett glas vin/öl/cider (vad som helst som innehåller alkohol) kommer jag att tacka nej.
Det här är mitt val.

5 kommentarer:

  1. Hej och välkommen! :) Det val du gjort är starkt och det säger omgivningen något. Enligt mig så är det någonting positivt! Jag blev nykterist 1 januari 2006. Om jag räknar rätt. Detta är ett val som MÅNGA många många ifrågasatt och stört sig på. Vilket jag inte kan förstå? Hur mitt val av dryck, kan påverka någon annan? Jag ifrågasätter aldrig folk som dricker (om det inte är sjuka mängder och de beter sig illa mot andra människor). Jag har blivit erbjuden drinkar på krogen varpå jag påpekat att jag inte dricker någon alkohol. Då har jag möts av en kall blick och en helvändning från personen ifråga. Denne slutade prata med mig. Bara sådär. Personen i fråga var min dåvarande pojkväns kompis. De har vänt mig ryggen och GÅTT! Likaså skulle en kompis arbetskamrat bjuda gänget som vi var ute med på en drink. Eftersom han fick höra att jag inte drack alkohol. Blev jag utan. Inte en läsk, inte ett glas vatten, inte något alkoholfritt. Nej nej nej. Istället fick jag än en gång, känna kalla handen. Så otroligt barnsligt. Detta var en man som var 35 år gammal. Så tydligen är det extremt provocerande att man helt enkelt inte dricker. Sedan kan man ju lägga på det faktum att jag är vegetarian, ibland klär mig annorlunda och att jag inte sminkar mig. Då blir jag väldigt jobbig. ;) Även expojkvänner har försökt styra mig mot alkohol. Det är ofta "synd" om mig som inte dricker också. Kanske har jag varit med om något som gjort att jag valt bort alkoholen? Kanske har jag skämt ut mig totalt? Svaret är NEJ med stora bokstäver. Så är inte fallet. Jag har aldrig gjort något jag ångrat. Jag har aldrig däckat. Jag har bara känt att jag inte vill dricka. Ofta dricker man för andra människors skull. Man klarar sig utan, men kanske tar sig ett glas ändå. Fast man inte "behöver". Jag är nöjd med mitt val och kommer förmodligen aldrig att konsumera alkohol igen. Heja Jessie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Katarina!:-) Vilka konstiga människor det finns! Förhoppningsvis så slipper jag sådana dryga typer.
      Heja oss!:-)

      Radera
  2. Hur länge har du varit nykterist?

    SvaraRadera