fredag 13 mars 2009

500 meters vattentryck???

Var med Laila på stan en stund igår. Hade ju tänkt att strosa runt tills jag skulle hämta barnen på dagis. Men så blev det inte... Hade just fått in min lunch när mobilen ringde. En av barnens dagisfröknar säger att jag har ett sjukt barn och måste komma och hämta det. Var bara att slänga i sig maten och åka tillbaka till dagis...
Det var Lovisa som inte var pigg. Men när kom dit så lekte hon med dom andra barnen och var på bra humör. Tidigare hade hon tydligen suttit i en snödriva och grinat med snoret rinnande... Men hon behöver ju inte vara sjuk för det... Men tydligen så var hon det enligt fröknarna.. Så det var bara att klä på ungarna och åka hem...

Jag och Laila hann kolla liiite iaf. Vi är ju båda ute efter regn/vår/sommarjacka till barnen. Helst en skaljacka från Polarn och Pyret. Men dom är ju som alla vet väldigt dyra. Så vi kollade som sagt runt efter nåt liknande.

Vi hamnade inne på Exit (eller Name it som det nu heter). Där stod vi och tittade och kände på en jacka som kändes väldigt skön. Butiksbiträdet fick syn på oss och gick förbi stället och oss och pekade på jackorna och sa:
"Den där jackan är skitbra! Den klarar 500 meters vattentryck!"
Jag och Laila tittade på varann. Jaha, typ... Men vad betyder det? Har varit där inne förut och tittat på overaller och dylikt och dom kör alltid med att "den där tål 300 meters vattentryck, den här tål 500 meters vattentryck". Men hur hjälper det egentligen mig som kund? Kan jag typ dränka barnet i en stor vattenpöl som är 500 meter djup och jackan är fortfarande torr eller?! Jag fattar ingenting.

Lars försökte förklara hur dom räknar det här med vattentryck. Det funkar typ som att om man ställer en pelare med vatten på jackan som är, vi säger 500 meter rakt upp i skyn, så ska jackan klara av att hålla emot vattnet från att sippra igenom.
Jaha? Men jag har fortfarande inte fått svar på hur bra den där jäkla jackan är ute i ett vanligt sommarregn! Eller hur mycket väta den tål på dagis innan den blöter ner min unge fullständigt!

Ja ja... Medan dom fortsätter med sitt snack om vattentryck hit och dit så fortsätter jag mitt sökande efter att finna den bästa jackan till mina barn!

So long!

1 kommentar:

  1. Jag köpte iallafall den svindyra men ack så snygga och bra jackan på POP :-) plus vindfleece. När man kommer hem vill ungen inte ha den!

    SvaraRadera