lördag 5 mars 2011

Dolce far niente

Idag har jag en sån där dag när jag vill stanna i sängen hela dan. Inte för att jag har en jobbig dag utan för att det är skönt. Hela familjen helst!:-)
Vi bara ligger i sängen och pratar och skrattar och ger varandra och Olle 110% uppmärksamhet. Sen kanske vi sover en stund eller tittar på film och äter nåt onyttigt.
Sen kanske vi sover igen och sen vaknar vi och hasar ner till köket och gör nåt att äta för då är dagen slut. Sen kanske vi duschar och efter det lägger vi oss i soffan och tittar på tv eller en film och bara myser tills vi somnar.
En hel dag av mys! Det gillar jag!:-) Och det behöver vi ibland! Bara vara, inte göra nånting.

Dolce far niente som det heter på italienska; konsten att göra ingenting. Det är vi väldigt bra på ibland.:-) Och det är såååå skönt!
Det gör inget om vi skiter i tvätten en dag (inte bokstavligt talat, det skulle vara lite äckligt.:-) ). Eller om vi inte åker och handlar som vi egentligen hade tänkt. Vissa saker kan man faktiskt göra imorgon!
Det är så härligt att göra så utan att få dåligt samvete!

Tyvärr så händer det inte så ofta att vi gör så här, och absolut inte när vi har dom stora barnen. Dom skulle ju bli galna av att inte göra nånting. Men vi brukar ta det lugnt och mysa istället, det gillar dom och det behöver dom oxå.

Nä, nu ska jag slumra en stund jag med! Olle och Danne har redan somnat.:-)
Pussiluss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar