torsdag 5 augusti 2010

Mors lilla Olle

Äntligen är han här! Våran lilla Olle.:-)

Erik Olof Gottfrid

Han föddes på utsatt dag, alltså den 2 augusti kl 08:57. Han vägde 3395 gram och var 49 cm lång. Tänk att vi skulle få världens sötaste bebis.:-)

Förlossningen satte igång på det sättet som jag till en början bävat inför; vattnet gick. Men jag hade lugnat migsjälv genom att tänka att även om vattnet gick så ska man ju öppnas 10 cm innan bebisen kan komma ut.

Vattnet gick alltså ca 00:50. Vi hade nyss lagt oss och nyss somnat in när vi plötsligt vaknade av att det knäppte till i magen. Det liksom small till. Vi tittade på varann och sa frågande "Vad faan var det där?!". I nästa sekund känner jag hur det rinner vatten. Och det var inte lite vatten heller! Danne sprang och hämtade en handduk i badrummet som jag lade mellan benen medan jag småsprang in på toan. Jag satte mig på toaletten och under tiden som det rann vatten så ringde Danne min mamma och förlossningen. Eftersom jag hade GBS och att mina tidigare förlossningar gått fort så var vi välkomna och mamma skulle åka på en gång hon oxå.

Efter mycket om och men så fick jag tillslut på mig en binda och kläder så vi kunde sätta oss i bilen och åka. Under bilfärden till Sollefteå rann det vatten med jämna mellanrum. Hade småvärkar som oxå kom med jämna mellanrum.

När vi kom fram och jag klev ur bilen så forsade vattnet ut. Jag kände hur det droppade från jeansen. Jag tog handduken jag suttit på och satte den mellan benen och gick skrattandes in genom dörren. Väl inne var det en barnmorska som tog emot mig och visade mig till förlossningsrummet. Hon hjälpte mig av med kläderna och jag fick ta på mig en blöja och såna där snygga nät-trosor och en patientrock. Hur skönt som helst! Nu kunde vattnet rinna bäst fan det ville!:-)

Vid det här laget så hade Danne och mamma oxå kommit in i rummet. Lade mig i förlossningssängen och dom gjorde CTG och jag fick kanylen isatt och sedan antibiotikan mot GBS:en. Efter det satt vi och pratade en stund och sen försökte vi vila lite. Mamma och Danne somnade men jag slumrade bara till mellan värkarna. Än så länge var dom sköna och hanterbara och jag kunde slappna av emellan.

Efter några timmar vaknade vi och jag kände mig trots allt rätt pigg. Vi bestämde oss för att gå och äta frukost. Klockan var då lite över halv sju på morgonen.

När vi satt där i godan ro kände jag hur värkarna blev lite starkare, ganska mycket starkare. Jag bestämde mig för att snart var det dags för lustgas.

Tillbaka inne på rummet igen så var värkarna så pass starka att jag ville veta hur mycket jag var öppen. 08:00 gjorde dom undersökningen som visade att jag var öppen 5 cm. Strax efter det, närmare bestämt 08:18 började jag andas lustgas. Himmelriket!:-) Även Danne tog sig en liten hutt bara för att få känna på.:-) "Snurr-full" var ordet!;-D

Lustgasen gjorde mig glad och lycklig och verkade få min kropp att öppna sig. Mamma tog kort och Danne skötte värk-timern som jag hade på mobilen. Mellan värkarna skrattade och skojade vi.. Det var underbart och jag njöt!:-)

Kl 08:43 visade jag mamma hur man filmar med våran kamera. Efter det kom en värk som jag kände igen från Loas förlossning.

Jag kände hur jag ville trycka på. Mamma såg på mig att jag ville krysta och frågade om hon skulle hämta barnmorskorna. Jag nickade.

Som jag minns det så hann barnmorskorna bara komma in och jag började krysta i samma veva. Klockan var då 08:54. Klockan 08:57 föddes våran lilla pojke.:-) Alldeles blå-lila och lika chockad över att komma till världen som vi var över hur snabbt han ville ut.:-)

Ännu en snabb smärtsam förlossning, precis som jag ville ha det.;-) Det kanske gick lite väl snabbt men man kan inte alltid välja.

Nu är vi hemma. Vi var och gjorde PKU- och hörseltest på honom idag och en barnläkare tittade på honom. Allt såg bra ut. Testerna får man bara veta resultat på om något är fel.

På fredag kommer Lovisa och Loa. Saknar dom! Ska bli roligt att se vad dom tycker om sin färska lillebror.:-)

Jag är nu officiellt trebarnsmorsa!:-) Måste byta namn på bloggen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar