fredag 22 augusti 2014

Familjeprojektet

I början av sommaren så skrev jag detta inlägg: Plastbanta.
Jag påbörjade plastbantningen men insåg rätt snart att det skulle ta mycket längre tid än jag förväntat mig. Om det inte ska ruinera oss så är vi tvungna att ta det pö om pö. Jag har börjat med att slänga bort alla plastlådor och plastförpackningar som vi inte använder. Men vissa plastlådor har jag inte haft hjärta att slänga. De får vara kvar men vi använder de inte. De får ligga uppe i skåpet tills jag förstår bättre.:-)
Jag har också bytt ut vissa husgeråd. Smörknivarna i plast är borta och utbytta mot knivar i trä (finns på Ikea). Plastvispen har fått ge plats åt en visp i trä och metall (också från Ikea). Efter att jag slängt bort plastvispen så insåg jag att jag behöver den ett tag till, i alla fall tills jag hittat en stekpanna som tål vispar och stekspadar i metall. Mina tankar kring stekpannan får jag skriva om i ett annat blogginlägg.

Allt detta plastbantande ingår i vårt Familjeprojekt. Det är ganska omfattande. Det går ut på att vi ska dra ner på giftiga ämnen som finns i det vi använder och det vi äter för att få en bättre hälsa och förhoppningsvis få leva längre. Vi vill också bli miljövänligare och mer klimatsmarta. Vi hoppas kunna spara in på vår ekonomi också så vi kan hitta på roliga saker istället för att slänga bort pengar på "skit".

Något som jag har haft svårt att göra mig av med i plastbantningen är dessa:
Nappflaskorna i plast från Mam.
Jag köpte en KeepJar. Läs mer om den här! Jättesmart och praktisk! Men den stora nackdelen är att det inte görs större barnmatsburkar än upp till ca 200 ml. När bebisen vill ha mer mat faller KeepJar pladask. Dessutom släpper inte glas- och metallnappflaskor in luft som Mam och Dr Brown nappflaskorna gör. Och båda är i plast... Det är svårt för oss med barn som har någon form av kolik eller har känsliga magar. Däremot så vet jag att de inte innehåller de farligaste ämnena som brukar finnas i plast. Så de får hänga med ett tag till.

En annan grej vi har slutat använda är:
Våtservetter! Innehåller mycket ämnen som inte är bra för varken bebisrumpor eller något annat heller för den delen. Märta är så känslig så hon kan få stora sår i baken av frätande bajs och att då torka med dessa kemikalier gör såklart bara saken sämre. Så jag köper nu vanliga pappersservetter som jag blöter med vatten och dränker in med babyolja. Hennes lilla rumpa har aldrig mått bättre!:-)
Det är bara ibland när vi är ute på vift som vi använder kemikalie-våtservetter.
Om du vill göra de själv kan du göra som jag eller följa det här receptet, det här är också smart. Kom ihåg att ha en så tättslutande burk/låda som möjligt för annars finns det risk för att våtservetterna möglar. Jag brukar ha de i en vanlig plastpåse.

Så vad är då nästa steg i mitt/vårt projekt? Jo, jag ska sluta med schampo! Varför? Jo, schampo innehåller också en massa skit. Jag ska prova någonting som kallas för Balsammetoden. Du kan läsa mer om den här.
Så idag är sista gången jag använder schampo. Om du skulle stöta på mig med väldigt fett hår så kan det bero på att 1. håret har inte ställt om sig än, eller 2. jag har helt enkelt inte orkat tvätta det.
Hur som helst, wish me luck!!:-)

Jag får berätta mer om Familjeprojektet en annan gång för nu måste jag skynda mig att duscha (och tvätta håret för sista gången) innan Märta vaknar!
Tjingeling!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar