torsdag 9 januari 2014

Nytt år och "snälla" bebisar

Jul och nyår bara flög förbi! Märtis har hunnit bli 7 veckor och vi har vant oss lite vid det nya livet som fyrabarnsföräldrar.

Denna vecka är de stora barnen hos sin pappa så vi är den lilla familjen med bara två barn. Jag saknar de stora barnen otroligt mycket men samtidigt så är det skönt att få andas ut. Det är ju rätt så intensivt med fyra barn. En treåring som vill ha uppmärksamhet hela tiden, en sexåring som kräver samma uppmärksamhet och som är full med hormoner, en åttaåring (mini-tonåring) som håller på att bli ett stort barn som behöver frihet men ändå vill vara ett litet barn ibland. Och på allt detta en liten bebis som tar all min/vår tid.
Hon har en helt egen dygnsrytm som, i första hand, jag måste anpassa mig till. Låt mig säga så här; det blir väldigt lite sömn (om nätterna)... Jag försöker ta igen lite på dagen men det är svårt när Olle är hemma. Men det brukar räcka om jag får sluta ögonen en timme bara.

Knövligare unge får man leta efter! Märta alltså. Fast det kan bero på att hon har lite ont i magen eller att hon inte fått bajsa eller har gaser eller nåt annat jox som stör henne.
Eller så är hon som en unge egentligen ska vara och de jag har fått tidigare har varit alldeles för "snälla".
Det är förresten något som jag stör mig på, när folk frågar om bebisen är "snäll". En bebis som inte gråter och gnäller så mycket, inte för så mycket väsen av sig i allmänhet och sover bra på natten är en snäll bebis. Men en bebis som har kolik, ont i magen ofta, som gnäller och gråter mycket och har svårt att sova om natten.. Är det inte en snäll bebis? Och vad är den då i så fall? En dum bebis?
Så när folk frågar om hon är snäll så säger jag "ja, hon är precis som en bebis ska vara".

På tal om den snälla lilla bebisen så är hon nu inställd på knövel-mode.:-) Ska försöka få henne att somna.

Tjillevippen!

1 kommentar:

  1. Blöjor,barnmat,välling mm,,direkt hem till dörren över hela Sverige,

    NU ÄVEN MED BYXBLÖJOR OCH BLÖJTÅRTOR

    www.blojbudet.se.

    SvaraRadera