söndag 2 september 2012

Jag ska aldrig mer vara otrevlig mot en människa som bara försöker göra sitt jobb

Kunder. Vi är alla kunder. Och alla har vi någon form av kunder. Vårt samhälle är uppbyggt på att vi ska vara kunder och ha kunder.
I mitt nya jobb har jag fått erfara den sämre sortens kunder, nämligen de otrevliga. De som snäser ifrån och undrar om jag är dum i huvudet. De som säger att problemet är mitt att lösa om vi inte har några bilar kvar att hyra ut. De som kallat mig "jävla fitta!". (Ja, det är sant...)
Men jag har också fått erfara den bättre sortens kunder. De som är glada och skojfriska. De man skrattar gott med. De som är så tacksamma att de nästan vill ge en en kram.

Men vilken sorts kunder tror ni att man kommer ihåg i slutet av dagen när man går och lägger sig och tankarna börjar cirkulera. Jo, de otrevliga...
Jag kan spendera timmar på att tänka "varför sa jag inte så istället" eller "jag kunde ju ha sagt så", och så går jag igenom dialogen i huvudet om och om igen.
Det är både onödigt och oundvikligt.

Visst kan alla ha en dålig dag men det är inte anledning nog att vara otrevlig. Som säljare (eller vad du nu jobbar som) får du aldrig vara otrevlig, men som kund kan du i stort sett vara hur otrevlig som helst.
Så fort en försäljare ringer mig för att berätta om deras nya, fantastiska erbjudande så brukar jag bara säga att jag inte är intresserad och låta så ointresserad som möjligt, sur helt enkelt. Men nu när jag själv blir avsnäst av otrevliga kunder så har jag ändrat inställning. Jag har lovat mig själv nu; jag ska aldrig mer vara otrevlig mot en människa som bara försöker göra sitt jobb!

Hallelujah för den insikten och må Sankte Per hålla en plats på VIP-listan för mig.;-) Amen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar