fredag 18 maj 2012

Menskoppen del 4

När det gäller menskoppen kan jag säga så här; jag kommer ALDRIG gå tillbaka till att använda varken bindor eller tamponger! Alltså vilken skillnad!
Jag känner inte av den för fem öre! Jo, lite ifrån början innan jag klippt av den lilla stroppen en andra gång. Men det är ju något man måste känna efter själv, vi är ju alla skapta på olika vis. Men efter att jag gjort det så kände jag inte av den ett smack.

Ska du använda menskopp så är det ju en fördel att du klarar av att se ditt eget blod. Det blir ju en del, även om du tror att du blöder sååå mycket mer än du gör. Men om du blöder på en platt absorberande bomullsbinda så blir det ju lätt översvämning än att samla upp det i en liten kopp.

Det som förvånade mig var att det var mycket lättare att sätta in den än vad jag trodde. Det är klart att man måste träna lite. Men jag hade ju redan bestämt mig för att det skulle funka innan jag provade. Med lite tricks och joxande så satt den som gjuten. Mitt tips är att sätta sig i duschen och prova sig fram.

I början av mensen, när man blöder som mest, så är det inte ovanligt med läckage. Men läckaget med en menskopp är minimalt jämfört med hur det blir med en tampong. Under en mensperiod kunde jag ha tre olika storlekar på tamponger plus trosskydd! Det behöver du inte med en menskopp. Och när du anar att mensen är på väg så är det bara att smacka in den utan att vara rädd för att den absorberar och torkar ut dina stackars slemhinnor helt och hållet.

Och du som oroar dig för att sätta in den på fel sätt kan jag säga att det är i stort sett omöjligt. Ska jag jämföra med en tampong så är det faktiskt lättare att sätta in en tampong fel än en menskopp. Man lär sig!
Det jag tyckte var svårast var att få ut den. Men även det är en vanesak. Efter några gånger så är det inga problem.
Jag är sååå nöjd och glad över att det funkar! Aldrig mer dyra tamponger eller bindor! Och jag bidrar inte längre till sopberget.:-)
Så till dig som fundrerar på menskopp säger jag bara; tveka inte! Du kommer absolut inte att ångra dig!

Vill du köpa en så tipsar jag om den här sidan. De är billigare att köpa från the UK. Här och här kan du läsa mer om de. Även på Youtube kan du se mer. Sök bara på "menskopp".:-)

Lycka till!

Frihet i en liten kopp.;-)

2 kommentarer:

  1. va skojigt att höra! jag håller med dig om pengar till tamponger och bindor samt de torra slemhinnorna. kanske måste prova när min mens väl kommer tilbaka!??!
    kram & tack för redovisningen! =)
    /petran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker absolut att du ska prova!:-) Kram!

      Radera