tisdag 4 oktober 2011

Förebild

Nu kommer jag låta som värsta surmorsan, men jag kan inte förstå varför Kissie kan vara en sådan stor förebild för unga tjejer!
Hon åker runt och föreläser på skolor. Men vad föreläser hon om? Hur man fixar fejkbröst och sprutar in gummi i läpparna innan man blivit myndig?
Varför har utseendet kommit att bli en så stor grej för dagens unga tjejer och med förebilder som Kissie?
Visst, det var likadant när jag var ung. Fast på den tiden så blev vi inte exponerade som dagens ungdomar blir med nätet och bloggar och hela den biten.

Varför var det ingen som sa till mig när jag var ung att smink och kläder inte spelar någon roll. Det är vad du gör och hur du är som spelar roll. Varför var det ingen som sa att jag dög som jag var?
För bloggar som Kissies förmedlar ett helt annat budskap, nämligen att du inte duger som du är.
Enligt dagens unga tjejers ideal ska du vara smal, nej förlåt! Du ska vara sjukt smal, ha sjukt stora bröst och läppar, ha de kortaste klänningarna/kjolarna (eller som min bästa kompis Tessan säger: musikant kjol, mus-i-kant-kjol. Hahaha, fattar ni?:-D), ha de tightaste tröjorna, de högsta klackarna, osv, osv.

Jag ser tolvåringar idag som ser ut som förminskade vuxna. När jag var tolv år så lekte jag fortfarande kurragömma med mina småsyskon och klättrade i träd.
Men det kanske är så, att tiderna förändras... Det är bara att acceptera att det är så här. Men när min dotter blir större och skaffar sig förebilder så hoppas jag att det är någon som är värd att kallas förebild!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar