onsdag 18 mars 2009

Mensmonster

Känner att mensen är på väg... Hade helt glömt bort att den skulle komma idag. Och den är sen till på köpet! Den brukar komma redan på morgonen, aldrig så här sent på kvällen. Ja ja, den hade väl sina orsaker...:-)

Har lite mensvärk nu... Kommer säkert bli ett mensmonster som vanligt. Tur att Lars är van och älskar mig iaf.:-)
Fast jag är glad och tacksam över att jag inte är i närheten av att ha så ont som jag hade när jag var tonåring. Jag kunde i stort sett inte göra nånting. Kom ihåg att jag satt vid köksbordet och gungade fram och tillbaka och höll om magen. Inte ens Alvedon funkade. Det gjorde så fruktansvärt ont! Skulle gå ner för trappan en gång och höll på att svimma av smärtan. Fick tag i räcket och höll mig fast, men jag var helt borta. Så var det varenda månad när jag var runt 13 år.

Till slut fick mamma nog och tog mig till en läkare och sa: Hjälp henne, hon har så ont!
Han skrev ut smärtstillande och några andra tabletter som var ungefär som Cyklo-F. Dom skulle alltså minska riklig mens.

Och dom funkade!:-) Från att ha blött som en slaktad gris så blödde jag normalt och hade inte ont längre. Nu är Cyklo-F receptfria och finns på Apoteket. Men jag behöver dom inte längre. Efter att barnen kom så blöder jag inte alls lika mycket och inte lika länge heller. Det är stor skillnad nu mot då! Och jag är sååå tacksam! För så ont som jag hade ska ingen ung tjej behöva ha!


Sist när jag och mina tjejer var ut så hade vi ju sexparty innan. Då visades den här grejen, en så kallad menskopp, upp.
Jag har hört talas om dom förut och vi har i vårat tjej-gäng diskuterat hur bra dom är. Det är tydligen bara fördelar med dom så jag funderar verkligen på att köpa en.
Visst, den ser lite otäck ut. Jag kunde inte sluta stirra på den! "Ska man stoppa upp den där?! Hur i hela friden får man in den?!"

Den kostar runt 300 kronor. När jag hörde det så tänkte jag: Gud vad dyrt! Men om man tänker efter; hur mycket pengar gör vi kvinnor av med på bindor, tamponger och trosskydd under ett helt liv?
En menskopp räcker i tio år, jag upprepar: TIO ÅR!!!

Dom är dessutom miljövänliga, vilket bindor och tamponger inte är!
Glömmer du bort en tampong och den sitter i för länge riskerar du att få "tampongsjuka". Det får du inte med en menskopp. En tampong kan du ha i 4-6 timmar. En menskopp kan du ha i 6-8 timmar. Man kan alltså sova med den! (I like that!)
Använder jag binda så får jag alltid klåda och blir irriterad så därför har jag nästan alltid tampong när jag har mens. Har t.o.m. sovit med tampong ibland eftersom jag tycker det är så äckligt med binda. Men det kan ju vara farligt så jag har inte gjort det alltför ofta. Men med en menskopp så behöver man inte oroa sig.

Och en till positiv grej! Den torkar inte ut slemhinnorna i slidan som en tampong gör! En tampong suger ju inte bara åt sig mensblodet utan allt! Det gör inte en menskopp!:-)

Däremot har jag läst att menskopp inte passar alla, men det är nog det enda negativa jag har läst. Men å andra sidan så finns det olika modeller; om du fött barn eller inte. Så det kanske oxå spelar in.

Hur som helst så ska jag köpa en menskopp så fort jag får pengar! Och jag hoppas att jag är en av dom som bara kommer att älska den och tycka att den är den perfekta gåvan till kvinnan!;-)

2 kommentarer:

  1. Vad intressant! Har aldrig hört talas om en menskopp.... Hoppas du inte mår för dåligt av din mens. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag köpte ju en kopp jag! Hoppas verkligenatt den ska vara så bra som man läst!!

    Får väl ge ett utlåtande efter nästa mens!:-D

    SvaraRadera