lördag 17 augusti 2013

Minas Latkasse

Den här veckan har vi provat på Linas Matkasse, eller Minas Latkasse som min man skojat till det.:-)
Så vad tyckte vi?
Helt perfekt faktiskt!
Jag är jätteimponerad av barnen (mest Lovisa som annars är väldigt kräsen vad gäller mat, hon brås på sin mor...) som varit inställda på att smaka allt! De vet ju att jag inte är så förtjust i varken korv eller tomater. Men vi har varit jätteduktiga och lagat allt efter recepten och testat allt, t.o.m jag.
Alla maträtter denna vecka har varit jättegoda och många kommer vi laga igen.

I receptboken står det vilken svårighetsgrad rätterna har. Är man van att laga mat så är det skitenkelt, du följer ju bara receptet. Är du inte van så kanske det är lite svårare men inte överdrivet svårt.
Det positiva är att vi har fått i oss en massa grönsaker i veckan som vi annars är dåliga på att få i oss, om vi inte äter tacos. En annan positiv sak är all ny inspiration till matlagning man får. Barnen har varit väldigt nyfikna på och insatta i vad det blir till middag, t.o.m förväntansfulla vilket aldrig händer annars (om det inte vankas pannkaka vill säga).
Allt du får i påsen används under veckans gång. Inget går till spillo, vilket är bra i alla fall i vår familj där vi är experter på att köpa hem matvaror, inte äta upp och sedan kasta bort när det blivit dåligt. Så onödigt!
Matlagningen underlättas eftersom du redan har allting hemma. Det är bara att plocka fram och sätta igång. Mycket praktiskt efter en lång jobbdag, det är som sagt bara att följa receptet!
Jag som varit så uttråkad vad gäller matlagning har tyckt att det har varit roligt att laga mat och jag har fått massor av inspiration. Dessutom har jag vågat mig på att laga sådant som jag aldrig törs laga annars.
Och det bästa av allt; du får allt levererat till dörren!

Så till de negativa sakerna och de är inte många. Påsen får du bara varannan vecka, både bra och dåligt. Vi får den när vi har alla barn vilket är väldans bra. Så varannan vecka när vi inte är så många kan vi laga favoriter från föregående vecka eller det vi känner för.
Dyrt kanske vissa tycker. Men med tanke på allt vi köper, inte äter upp och sedan slänger så tror jag att vi skulle spara massa pengar på att ha kassen.
Om du är noga med att veta var maten kommer ifrån, om det är närodlat och om det är ekologiskt så är detta nog inget för dig. Vissa matvaror är ekologiska men inte närodlade.

Hur som helst så har detta varit en positiv upplevelse för hela familjen så vi kommer definitivt fortsätta med Minas Latkasse tills vidare.:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar