onsdag 14 mars 2012

Det blir inte krig i världen för att barn leker krig


Mina fina små pojkar. Det går rätt vilt till ibland. Ja visst, det är väl så pojkar är och ska vara. Men mina pojkar leker inte bara med svärd och pistoler. De leker även med dockor och dammsugare. Och de har valt det helt själva. Vill någon av mina söner ha en docka eller en prinsessklänning eller ett par rosa, glittriga älv-vingar så får de det. Och vill min dotter ha en typisk pojkleksak så får hon det.
Jag menar inte att jag ger de allt de pekar på. Jag menar att de får det de vill ha ur genusperspektiv.
Jag tycker det är viktigt att ge barnen både pojk- och flickleksaker vare sig de själva är pojkar eller flickor.
Visst är det lite lustigt att vi fortfarande, år 2012, tycker det är helt okej att en flicka leker med bilar. Men vi hajar till när en pojke älskar att leka med dockor. Flickan blir ju tuff men pojken kan ju bli fjollig...

Leken är superviktig för barnens utveckling. Och det är superviktigt att inte dela upp flickor och pojkar i fack. Vill flickorna leka krig? Låt de göra det! Vill pojkarna leka mamma, pappa, barn? Låt de göra det!
Förresten, varför heter det fortfarande "mamma, pappa, barn"? Har vi inte kommit så långt i utvecklingen att vi borde ändra det namnet också? Då familjer ser ut på lite olika vis. Mamma, mamma, barn. Pappa, pappa, barn. Mamma, bonus-pappa, pappa, bonus-mamma, barn. Mamma, barn. Pappa, barn. Mamma, mamma, pappa, pappa, barn. Ja, ni förstår!
Varför inte helt enkelt säga "leka familj"?

Och en sak till! Ja, jag låter mina barn få leka att de skjuter varann. Jag låter de få leka att de skjuter mig och jag spelar död. De blir inte mördare bara för att de får leka att de skjuter någon. Och det blir inte krig i världen för att barn leker krig. För det är just vad det är; en lek.

P.S. När jag var liten älskade jag att leka med He-Man-gubbar och Barbie och My Little Pony och klättra i trän och bygga kojor. Men jag löste det på det viset att jag lekte med både pojkar och flickor. Med grannpojken fick jag utlopp för min besatthet av He-Man. Med mina jämnåriga tjejkompisar lekte jag med Barbie och My Little Pony. Och ville jag klättra i trän och bygga träkojor så lekte jag med några andra grannpojkar. Och jag blev varken homosexuell eller mördare.;-)

1 kommentar:

  1. åh vad glad jag blev av att läsa att även du tänker såhär! vi har haft diskussioner jag och några vänner, de tycker att jag är elak mot käre som som "tvingar" på honom tjoppans gamla, jättefina, rosa fleeceställ!

    säger bara det; skulle ALDRIG kasta ett helt & fint samt fungeraden fleeceställ bara för att det är en färg som "inte ska vara" på pojkar!
    GALET!!!
    kram, kram!

    SvaraRadera