måndag 22 september 2014

Play Doh/Trolldeg

Jag har sökt på nätet efter ett bra recept på Play Doh/Trolldeg. Har ingen aning vad det är för skillnad för recepten är typ likadana. Men vissa recept är totalt värdelösa! När det ska vara mer vatten än vetemjöl enligt receptet så är det bara att klicka vidare, typ till mitt recept.;-)
I de flesta recept blir det så fruktansvärt mycket deg! Helt bortkastat med tanke på att degen torkar efter en stund och ungarna tappar intresset. Om man har 8-10 ungar kan man följa ett av de recept som säger 5 dl vatten.;-)
Baserat på de recept jag hittat så har jag provat mig fram lite och tycker att det här blir toppen.:-) Här kommer mitt recept som räcker till 1-2 barn.

1 dl kokande vatten
1-2 msk olja
1-2 msk karamellfärg
ca 2 dl vetemjöl
1 dl salt
1 msk citronsyra

Blanda det kokande vattnet med oljan och karamellfärgen i en bunke. Börja med att blanda 1 dl vetemjöl (spara resten till sen!), salt och citronsyra i en annan bunke. Häll sedan i mjölblandningen i vattenblandningen under omrörning. Tillsätt sedan den andra dl av mjölet. Blanda väl. Om degen fortfarande är klibbig blanda i lite mer mjöl. Ta bara lite i taget så inte degen blir för torr.
När degen är fast i konsistensen och lättarbetad så är den färdig.
Förvara degen i en tättslutande burk eller i en vanlig plastpåse.
Det uppskattas om man gör många små satser med deg i olika färger.:-)

Vissa recept innehåller Alun. Alun är frätande i torr form. Min rekommendation är att inte använda Alun överhuvudtaget. Hellre en torr deg än en förgiftad unge! Har du inte citronsyra så går det utmärkt att göra deg ändå, den torkar bara lite snabbare. Jag brukar hälla i en extra skvätt olja så torkar den inte lika fort.

Se till att ungarna har rena händer när de leker med degen då håller den sig fräsch längre.
Skulle degen bli torr så kör den ca 10 sekunder i micron. Efter det, tillsätt lite olja och knåda igenom degen så blir den (nästan) som ny igen.

Lycka till och ha så skoj!:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar