söndag 3 juni 2012

Jag är ingen UnderbaraClara

Idag har vi (läs Danne ;-) tvättat och planerat packningen inför vår Stockholmstripp imorgon. Det var länge sen vi åkte neröver tillsammans så det ska bli riktigt roligt, nästan som en liten semester.

På kvällskvisten gjorde vi rabarberpaj. Som jag lyckades bränna... Jag är ingen UnderbaraClara som får allt att se så underbart och delikat ut.

Rabarberpaj
3 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker
100 gram smält smör


Vaniljkräm
2 dl creme fraiche
3 tsk florsocker
2 tsk vaniljsocker


Rör ihop de torra råvarorna och blanda sedan i det smälta smöret.
Lägg ett tunt lager med pajdeg i botten på en pajform. Lägg sedan i små rabarberbitar (eller blåbär, hallon eller vad du nu vill göra paj på:-). Pudra lite potatismjöl och strö lite socker över rabarbern (eller bären). Smula sedan resten av pajdegen över rabarbern (eller bären :-).
In i ugnen på 175° i 30 minuter. Har du varmluftsugn blir det 150° i samma antal minuter.
Och ställer du in på grill på slutet så blir pajen lika bränd och god som min!;-)
Servera med vaniljkräm.

Pajen gick dock att äta och var riktigt god trots att vissa (läs Danne ;-) försökte få mig att tro motsatsen. Vissa (läs Danne ;-) tog t.o.m en extra portion paj. Så den var nog inte så pjåkig i alla fall.

Nu väntar en god natts sömn och en dag full av äventyr.
Tjolahopp!:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar