onsdag 9 maj 2012

Något jag inte blir klok på

En av alla saker man måste göra när man ska gifta sig är Hindersprövning.
Hindersprövning. Vad är det för ord?! Det låter verkligen som något förlegat från femtonhundratolv. Och på ett sätt så är det det.

På pappret ska man försäkra att man inte redan är gift och att man inte är nära släkt. Överst på pappret skriver man sina namn. Men det slår mig att det står "make/maka" i ena hörnet och "make/maka" i det andra hörnet. Jag förstår att de vill veta om jag och Danne är nära släkt eftersom vi är man och kvinna och tekniskt sett kan få barn tillsammans.
Men om vi vore två kvinnor eller två män... Jag förstår inte riktigt varför man måste skriva på detta papper då. En kvinna och en kvinna kan ju inte få barn tillsammans. Inte heller en man och en man.

På samma papper står också att halvsyskon får gifta sig. Om man nu är halvsyskon, varför måste man då skriva på den här lappen om det nu är tillåtet att gifta sig. Älskar man varann så älskar man varann. Och är man helsyskon så finns det väl ändå något som heter sunt förnuft.

Det är mycket jag inte blir klok på här i världen och det här är en av dessa saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar