fredag 13 januari 2012

Anna Wahlgren och jag

Ingen har väl undgått uppståndelsen kring barnuppfostringsgurun Anna Wahlgren och hennes dotter Felicia Feldts utlämnande (för att inte säga uthängande) bok om sin uppväxt.
Mitt första "möte" med denna kvinna var när jag fått mitt första barn Lovisa (idag 6 år) och gick på biblioteket och lånade böcker (ja vi gjorde så förr i tiden ;-)) om barns utveckling och barnuppfostran.
Jag tror det var "Barnaboken" som jag slog upp och började läsa och förfasades över hennes sätt att skriva.
Hon skrev typ så här; att hon alltid hade rökt genom sina graviditeter och barnen hade  inte tagit någon större skada. De hade bara varit lite små när de kommit ut men det gjorde ju bara förlossningen lättare.

När jag läst det smällde jag igen boken för att aldrig mer ta i något som människan hade skrivit. Hur i hela världen kunde man skriva något så dumt?! Det kan vara livsfarligt för fostret i magen om mamman röker! Barnet svälts sakta men säkert genom graviditeten och föds undernärt eftersom det inte fått i sig tillräckligt med näring eller syre. Dessutom får barnet i sig mer av de skadliga ämnena kolmonoxid och nikotin än mamman. Och som om inte det vore nog så tar det längre tid för dessa ämnen att lämna barnets kropp än det tar för de att lämna mammans. I värsta fall dör barnet pga skadorna.
Så tänk både en och två gånger innan du tänder en cigarett när du är gravid!
En cigarett lite då och då, fine! Det är ditt ansvar.
Men att skriva i en bok med tusentals läsare om detta och stå för det är så inihelvete dumt!

Jag tänker inte uttala mig om boken, jag har inte läst den än, men snart. Jag har läst utdrag ur den och det verkar inte vara den vackraste av barndomar hon haft, Felicia...
Och jag kan inte heller säga att Anna Wahlgren har fel i sina uppfostringsböcker. Jag har ju som sagt inte läst någon av de. Hon har säkert en massa bra råd att komma med, hon är ju ändå niobarnsmamma så något vettigt har hon väl skrivit om.
Däremot tycker jag inte att den där sova-hela-natten-metoden eller vad den heter eller alla få-barnet-att-sova-metoder har med barnuppfostran att göra. Jag har min egen få-barnet-att-sova-metod, men den får vi ta en annan gång. När det gäller barnuppfostran så är jag lika vilsen ibland som vilken förälder som helst.

Det ska hur som helst bli intressant att läsa Felicia Feldts bok.

Du kan förresten läsa mer om rökning under graviditeten här!

1 kommentar:

  1. Jag har lyckats missa att hennes dotter skrivit en bok. Så TACK för tipset, den ska jag läsa.

    Jag gillar INTE Anna Wahlgren och hennes metoder. Såg en video om hennes sova-hela-natten-metod och jag blev fly förbannad. Att göra så med ett litet spädbarn är sjukt, enligt min åsikt. Ingen förälder kan eller vet allt, och man måste få göra sina misstag för att hitta det som passar en själv i sitt föräldraskap. Ibland kan man ta hjälp av olika böcker och metoder men Anna Wahlgrens metoder är inget jag någonsin skulle prova.

    Hoppas allt är bra med er, Jessica.

    Stor kram från

    Carina i Kristianstad

    PS. Har du sett att jag har en tävling i min blogg där man kan vinna en almanacka från personligalmanacka.se? Jättefina almanackor där man designar själv och kan ha bilder på barnen som fram- och baksida.

    SvaraRadera