onsdag 13 oktober 2010

Gräsänka

Tror bestämt att jag har bytt på Olle ca femtioelva idag. Tänk att man glömmer så fort hur mycket dom äter, hur mycket dom skiter och framför allt; hur fort dom växer. Olle är snart 2,5 månader och är nästan 60 cm lång och väger nästan 6 kg! Ungefär som Loa när han var i samma ålder. Och fortsätter han att växa så här mycket så vet vi ju vad vi har att vänta oss. En rejäl guldklump!:-)
Det är ju skönt att veta att han mår bra och att kroppen funkar men jag hade nästan hoppats lite på en nätt liten kille som jag kunde gå och bära på som tre-åring... Men blir han lika stor som Loa så finns det inte en chans. Jag orkar knappt lyfta Loa! Och han kan lätt knuffa omkull mig om han skulle vilja. Han är inte stor men han är tung och bastant, utan att vara tjock. När han var på 3-årskontrollen på BVC förra veckan så vägde han ca 17 kg. När jag vägde 17 kg hade jag börjat skolan!
Det är lite lustigt att mina pojkar är så stora för varken jag eller deras pappor är särskilt stora. Det kanske ligger längre bak i släkten...:-)

På tal om BVC-kontroll så var jag med Lovisa på 5-årskontroll igår. Vi hade pratat om att hon skulle ta sprutan och hon hade väntat hela dagen med stor förväntan och var jättemunter och glad när vi åkte dit. Och det gick hur bra som helst tills momentet med sprutan...
Sköterskan hann sticka henne men inte mer än så. Så det som fanns inuti sprutan kom aldrig in i hennes blod. Efter lite övertalning och mutor så försökte vi igen. Jag försökte hålla fast henne men jag ville ju inte hålla fast henne för hårt. Jag ville ju inte att det skulle bli en traumatiserad händelse som gör att hon blir spruträdd resten av livet. Men det gick inte... Vi kom överens om att komma tillbaka en annan dag. Jag hoppas verkligen att det går bättre nästa gång. Vi ska prata med henne mer och förklara vad det innebär. Fast nu vet hon ju redan att det gör ont så vi får nog söva henne.;-)
Nej då, det ska nog gå bra. Måste tänka positivt!:-)

Dom stora barnen är hos sin pappa och Danne är i Stockholm även denna vecka och jobbar. Så det är bara jag och Olle hemma. Imorn ska vi på kalas så på dagen måste jag på jakt efter en present. Vad köper man till en 6-åring?
Nu ska vi lägga oss i sängen och jag ska läsa min nya Mama-tidning eller kanske titta på nån dokumentär på svtplay, eller kanske sova...

Hur som helst, god natt!:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar