måndag 31 maj 2010

Klassiska standardkommentarer när man är gravid

"Är du säker på att det bara är en därinne?"

For your information:
Man gör massa kontroller hos barnmorskan där man lyssnar på hjärtat, bebisens hjärta alltså. Plus att man gör ett ultraljud, vilket betyder att man tittar in i magen just för att konstatera hur många det är. Visst har det hänt, men det ska mycket till att barnmorskorna eller man själv missar en tvillinggraviditet.

"Ska du verkligen äta så där mycket?"

"Ja, du äter ju för två nu."

For your information:
Jag äter tills jag blir mätt och innebär det att jag vill äta hamburgare till frukost eller kladdkaka till middag så är det upp till mig! Vänta bara tills du själv blir gravid eller dra dig till minnes så ska du få se att man har rätt konstiga matvanor som gravid. Jag äter det jag blir sugen på för det är det som kroppen behöver. Extrakilon behöver jag sen när jag ska amma och resterande blir jag av med när jag har tid och ork att träna. Och vem fasen har dött av lite hull?!

Om man fött barn tidigare:
"Men guuud vad stor du är den här gången!"

For your information:
Oftast blir man större tidigare och över lag när man väntar andra eller tredje barnet. Vid inskrivningen i vecka 10 med mitt första barn vägde jag 52 kg. Då hade jag redan gått upp två kg, vilket betyder att när jag blev gravid så vägde jag bara 50 kg. Jag har alltid varit liten och smal, knappt haft någon rumpa, har kunnat äta precis vad jag velat utan att gå upp ett enda gram. Efter mina graviditeter har jag fått en, i mitt tycke, riktigt snygg rumpa.;-) Och även om brösten annars är små så tycker jag om dom oxå. Vill inte ha stora, hårda meloner som dom är nu även om det är ett snyggt och fylligt dekoltage. Jag trivs med mig själv och hur jag ser ut. Och att plötsligt bli jättestor och få höra det om och om igen är inte så roligt. Under en tid när man egentligen bara vill känna sig speciell och vacker. Jag vet att jag är tjock och tjockare lär jag bli, jag behöver inte bli påmind om det. Har ni tänkt på att det är en bebis därinne som för närvarande är ca 40 cm lång och väger nästan 1,5 kg plus moderkaka och fostervatten som oxå väger en hel del. Så tänk efter innan ni säger något om vikten eller magens storlek till en gravid kvinna. Vi vill hellre höra att vi är fina.:-)

Om man råkar vara gravid under sommaren:
"Ja det blir en lång, varm och jobbig sommar för dig..."

For your information:
Det är ingen dans på rosor att vara gravid så det spelar ingen roll under vilken årstid man är det.

Har du fått några klassiska standardkommentarer som gravid? Dela med dig så kan vi skratta åt dom tillsammans!:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar