tisdag 18 december 2012

Jobba-uppfostra barn-äta-sova-uppfostra barn-jobba-uppfostra barn-jobba lite till-karusellen

Klockan är 18:00 och vi sitter i bilen i kön till Max-restaurangens drive through. (Jag vet, minuspoäng på föräldraskalan...)
Loa har somnat och Lovisa och Olle nästan gråter av trötthet och hunger.
Danne är bortrest i jobbet och jag är ensam med våra tre små barn.
Vi är just nu inne i jobba-uppfostra barn-äta-sova-uppfostra barn-jobba-uppfostra barn-jobba lite till-karusellen. Kaos är ett bättre ord. Vi lämnar barnen på förskola och skola tidigt på morgonen och hämtar de sent på kvällen. Däremellan jobbar vi. Ibland vabbar vi och sen är vi tillbaka i karusellen igen.
Jag älskar att jobba, har aldrig mått bättre psykiskt eller fysiskt, men det tär på mammahjärtat att behöva vara ifrån sina små barn så många timmar under en vecka.
Men jag tänker "Så här har de flesta det, varför skulle inte vi klara av det?". Det är svårt, men det går. Det gör ont en stund på natten men inget på dan.;-)
Åh vad jag längtar tills den här stressen är över! Snart får vi en liten paus. Jullov... Älskade älskade jullov! Och barnen ska få vara lediga, på riktigt!

Jag tar emot påsarna med hamburgare och nuggets och vi kör hemåt. Vi äter, eller ja, barnen äter. Jag har som vanligt glömt att köpa en barnbox till Olle. (Hur fasen blev han så stor så fort?!) Så han får min hamburgare. Han hinner äta upp halva innan han kastar den på golvet. Hamburgerdressing över halva köksgolvet...
Efter maten är det julkalendern på tv. Vi myser i soffan och Olle gnäller över att han inte vill titta på det utan på Madicken. Han kan inte prata än men jag vet precis vad han "säger", i alla fall ibland. Jag somnar till en microsekund. När julkalendern är slut får ungarna öppna sina chokladkalendrar. Chokladbitarna äter de upp i ett naffs.
Sen borstar vi tänderna. Ungarna är jätteduktiga och jag lovar de två guldstjärnor var att klistra upp på sina belöningspapper.

Ungarna är lagda, två av tre sover. Den som inte sover än var den som sov i bilen på väg hem. Jag sitter i soffan och fryser medan jag slänger i mig en skål med gröt. "Nyttigare än hamburgare i alla fall..." tänker jag, men så kommer jag på att jag dränkt den i sirap och kall mjölk. Kanske inte så nyttig i alla fall...
Går ut i snön och hugger lite ved. Hinner tänka att Danne nog skulle bli lite stolt om han såg mig nu, med yxan i högsta hugg. Bär in och tänder en värmande brasa. Men det hinner inte bli så varmt förrän jag sitter i soffan och slumrar medan jag bloggar.
Dags att få besök av Sir Elton John Blund.:-)
God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar