tisdag 24 april 2012

Jag skulle också vilja leva långsamt

Tre glada barn som jag lämnade på förskolan idag. Deras mamma är lite trött. Men så går det när hon inte kan lägga sig i tid. Hon är hopplös! Hon skulle lätt kunna ta ett nattjobb framför en dator. Om det nu fanns sådana jobb.

På tal om jobb... Gaaaah! Jag hatar att söka jobb! Även fast jag har varit arbetslös större delen av mitt vuxna liv, på sidan av musiken och barnafödande, så tycker man att jag skulle ha vant mig.
Borde man inte få betalt för att vara hemma med barnen? Det är ju också ett jobb. Jag har minst lika mycket erfarenhet som vilken pedagog som helst. Jag har för visso inte 20-30 barn att ta hand om, men det är samma konflikter, samma lirkande och planerande för att få vardagen att fungera. Om hemma-mammor fick betalt skulle det inte finnas överfulla dagis. Jag tror att de flesta skulle välja att vara hemma med sina barn under småbarnsåren.
Men så ser det kanske ut den dagen vi själva går i pension. När vi vaknat upp efter att nästan hela planeten gått in i väggen.

Det finns en blogg som jag tycker väldigt mycket om som handlar just om en mamma som valt att vara hemma under småbarnsåren. Fembarnsmamman heter den. Denna mamma skriver om att leva långsamt. Att inte stressa i småbarnslivet. Jag skulle också vilja leva långsamt. Att vara hemma med barnen på heltid och bara ta vara på den korta tiden de är små. Men som det ser ut idag så är det en omöjlighet. Något jag inte riktigt kan förlika mig med.
Men en dag ska jag ha ordnat upp det så att vi bara kan vara med varandra. Men frågan är om det blir i detta liv eller i nästa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar