onsdag 29 februari 2012

Så fixar du biffen

Jag måste bara dela med mig av ett recept på pannbiffar! De är så jäkla goda! Det finns säkert på någon sajt men vem bryr sig.:-)
För 4 personer behöver du:

500 g färs (hälften fläskfärs och hälften blandfärs)
1 ägg
1 gul lök (i vår familj så är vi inte så förtjusta i lök så jag brukar bara använda en halv)
1 dl grädde
1 dl vatten
kalvfond
2-3 msk ströbröd
1 tsk torkad mald nejlika
1 tsk kryddpeppar
1 tsk torkad mald ingefära
1 tsk lökpulver
salt och peppar

Så här gör du:

Lägg färsen i en bunke. Riv ner löken med rivjärn (jag brukar mixa den med stavmixern, så slipper man konsistensen) och tillsätt ägg. Rör om.
Tillsätt grädde, en skvätt kalvfond och kallt vatten. Rör om tills det tjocknar.
Krydda med nejlika, kryddpeppar, ingefära, lökpulver, salt och peppar. Avsluta med ströbröd och rör om.
Forma små pannbiffar och stek i smör.
Servera med kokt potatis, rårörda lingon och saltgurka.

Dagen efter, om det blir något över, skär du potatis och pannbiffar i bitar och steker i smör tills det får färg. Tillsätt en skvätt grädde och ytterligare lite nejlika, kryddpeppar, ingefära, lökpulver, salt och peppar. När grädden tjocknat är det färdigt. Servera även då med rårörda lingon och saltgurka.
Mums säger jag bara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar