måndag 7 november 2011

Den stod och ropade på mig från hyllan i affären

Jag är inte den som läser böcker. Jag älskar böcker! Jag älskar att gå på bokrean och på loppisar och köpa böcker. Men jag läser de aldrig. Istället tänker jag att jag ska läsa de när jag blir äldre och när jag har mer tid. Ibland (men otroligt sällan) kan jag börja läsa en bok, men fatsnar jag inte direkt så läser jag oftast inte ut den.
Den sista jag började läsa var "Varför gråter inte Emma" av Emma Jangestig. Men jag klarade inte av att läsa den. Inte för att jag inte fastande utan för att den är så otroligt hemsk! Satt med en klump i halsen hela tiden och kände mig nedstämd och bara grät för jag tänkte på mina egna barn. Så jag gav upp, även fast jag vet att det är en väldigt bra och viktig bok.

Boken jag läste innan det var "Dyngkåt och hur helig som helst" av Mia Skäringer. Jag hade inte läst en bok på flera år när den stod och ropade på mig från hyllan i affären. Jag lyssnade såklart och köpte den och läste den så fort jag hade tid.
Det tar tid för mig att läsa böcker. Jag läser de som om jag skulle sitta och läsa de högt. Annars uppfattar inte min hjärna vad jag läst.

Hur som helst så älskade jag boken och blev än mer förälskad i denna kvinna! Och gissa om jag blev lycklig när jag hörde att hon skulle släppa en ny bok; "Avig Maria".
Och nu är den på väg hem till mig! Längtar tills den kommer och jag får krypa ner under täcket på kvällen när barnen har lagt sig och bara sluka den med hull och hår!
När jag har läst ut den ska jag göra ett nytt försök med Emma Jangestigs bok.

Jag önskar jag vore en riktig bokmal som slukade böcker, som kunde läsa de så snabbt som jag vill göra. Men jag har väl begåvats med andra egenskaper än att kunna läsa fort skulle jag tro.:-)
Nu ska jag göra lunch till mina små troll. Tro vad vi ska hitta på...?
Ha en bra dag alla fina!

1 kommentar: