måndag 24 januari 2011

30 dagar

Dag 09 - Min tro

Jag har aldrig trott på gud. Inte den kristna guden iaf. Den store allsmäktige fadern. Men sen jag fick barn och fick uppleva detta fantastiska mirakel som det är att bli förälder så har jag blivit lite religiös. Just att tro på mirakel är, för mig, religiöst.

Jag älskar kyrkor och deras historia. Men för mig så är det inte guds hus utan en plats där människor samlats genom århundradena. En plats för gemenskap.

Jag har, så länge jag kan minnas, känt att det finns något större än vi. Vad det är kan jag inte svara på, men jag kallar det för gud. Gud finns i allt och överallt. Min gud dömer inte och jag är ingen syndare.

Jag tror att allt hänger samman; tillfälligheter, slumpen och ödet. Allt är på något vis förutbestämt. Men att våra öden ändras hela tiden genom dom val vi gör och dom beslut vi fattar.

Jag vill oxå tro på ett liv efter detta, antingen en plats vi hamnar på när vi dör eller att vi föds på nytt.

Det var min tro i stora drag...:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar